Comercianții online vor avea noi obligații de informare a consumatorilor, din ianuarie 2024

Pentru a clarifica obligația de a informa consumatorii în egală măsură și în mediul online, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a stabilit la nivel de ordin că și cei care administrează site-uri de vânzări, preluare comenzi online şi/sau publicitate la produse şi/sau servicii, servicii turistice, de comercializare de pachete turistice sau bilete de avion, inclusiv e-commerce sunt obligați să afișeze pe site, ușor accesibil consumatorilor, mai multe informații privind autorizarea desfășurării activității. Comercianții au la dispoziție până pe 25 ianuarie să se achite de noua obligație, riscând apoi „să fie delistați de pe pagina de vânzări”.

Ordinul ANPC nr. 225/2023 privind informarea consumatorilor de către operatorii economici care desfășoară activitate în mediul online a fost publicat luni în Monitorul Oficial și obligă operatorii economici care desfășoară activitate de comercializare/prestare de servicii în mediul online să informeze consumatorii cu privire la condițiile de legalitate, prin afișarea „tuturor informațiilor în baza cărora funcționează”:

  • denumirea persoanei juridice;
  • cod unic de înregistrare;
  • numărul din registrul persoanelor juridice corespunzător, din care să rezulte obiectul/obiectele de activitate;
  • adresa sediului și/sau a punctului de lucru, unde își desfășoară efectiv activitatea;
    seria și numărul tuturor autorizațiilor, avizelor, atestatelor, certificatelor, licențelor necesare desfășurării activității, precum și emitentul acestora.

În continuare, mai prevede noul ordin, cei care administrează sau sunt prezenți pe site-uri de vânzări, preluare comenzi online şi/sau publicitate la produse şi/sau servicii, servicii turistice, de comercializare de pachete turistice sau bilete de avion, inclusiv e-commerce – comerţ electronic, sunt obligați să afișeze aceleași elemente enumerate mai sus.

Documentele, scrie ANPC, trebuie să fie plasate în câmpul vizual al consumatorului, la primul contact cu prezentarea operatorului economic, astfel încât informațiile să fie ușor de identificat şi nu trebuie să fie ascunse de alte materiale scrise sau fotografice ori disponibile în urma căutării.

„Operatorii economici care refuză afișarea informațiilor cu privire la legalitatea activității desfășurate vor fi delistați de pe pagina de vânzări, la solicitarea autorității”, prevede ordinul ANPC.

Odată publicat ordinul în Monitorul Oficial, comercianții vor avea 45 de zile la dispoziție să se conformeze – asta înseamnă că termenul-limită e pe 25 ianuarie 2024.

De ce vine ANPC-ul cu aceste obligații de transparență? În urma controalelor, ANPC a constatat că magazinele și alte business-uri din online nu respectă obligațiile impuse și respectate de cei care au magazine fizice.

„Având în vedere situația constatată, este evidentă existența pe piață a unor practici care urmăresc să determine consumatorul să ia o decizie de cumpărare, oferindu-se perpectiva unor date incorecte cu privire la modul de funcționare al operatorilor economici”, prevede referatul ce a proiectul de ordin când se afla în dezbatere.

Consumatorii au dreptul de a fi informaţi, în mod complet, corect şi precis, asupra caracteristicilor esenţiale ale produselor şi serviciilor oferite de către operatorii economici, astfel încât să aibă posibilitatea de a face o alegere raţională, în conformitate cu interesele lor, între produsele şi serviciile oferite şi să fie în măsură să le utilizeze, potrivit destinaţiei acestora, în deplină securitate, stabilește OG nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor.

Aceeași ordonanță prevede că „sunt obligatorii afişarea, în mod vizibil, a denumirii unităţii, a codului unic de înregistrare la registrul comerţului, din care să rezulte obiectul/obiectele de activitate al/ale societăţii pentru care este autorizată să funcţioneze, precum şi afişarea şi respectarea orarului de funcţionare”. Desigur, obligația vizează toți comercianții, adică și pe cei din online, însă aceștia nu se achită întotdeauna de obligație.

Articol preluat de la https://www.avocatnet.ro

Pentru clienții și abonații la serviciul nostru de mentenanță lunară, aceste modificări se vor realiza gratuit  toate cerințele impuse de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) pentru magazinele online.

Ce înseamnă acest lucru pentru dumneavoastră? 

În primul rând, abonații noștri la serviciul de mentenanță lunară vor beneficia acum de integrarea automată și gratuită a cerințelor ANPC, fără niciun cost suplimentar.

Prin această inițiativă, dorim să vă asigurăm că afacerea dumneavoastră online este în deplină conformitate cu cele mai recente reglementări ANPC, fără bătăi de cap suplimentare. Este un serviciu adițional pe care îl oferim pentru a vă sprijini în dezvoltarea afacerii dumneavoastră în mod eficient și conform normelor legislative.

Trimite mai departe!